reklama

Jánošíkove diery.

Keďže je tu pomaly letná turistická sezóna, vybral som sa ešte rýchlo pred ňou do Dier v Malej Fatre, aby som si v kľude niečo pofotil. Naposledy som tam totiž bol v auguste a ešte v nedeľu, tak to bola hotová invázia ľudí a fronty na rebríky. Keď som sa zastavil, že si niečo odfotím, tak sa z davu ozývalo: „Nezdržuj, foť sa doma“ a pod. Preto teraz som išiel v stredu a v júni. Myslel som, že možno predsa len pôjdu nejaké školské výlety ale opak bol pravdou. V Dolných a Nových dierach som nestretol ani živú dušu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Takto to vypadá uprostred sezóny.

zastup
zastup 

Veľmi mi padol vhod autobus, ktorý chodí ráno z D.Kubína do Terchovej. Kedysi chodil aj cez víkendy, teraz urobíme v nedeľu okľuku 50km navyše. Vystúpil som v Bielom Potoku pri obchode, samozrejme zatvorenom. Nič nového pod slnkom na Slovensku. A tak si vykračujem k hotelu Diery a zahnem nahor popri potoku. A hneď na začiatku zle, lebo zelená značka ide po ľavom brehu na Malý Rozsutec a modrá po pravom do Dier. V tom rannom šere si to človek nevšimne. Tu ma už víta tabuľa, pri ktorej mám pocit, že by sa hodila možno aj na slovenské hranice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
tabula
tabula 

Dolné diery sa hneď na začiatku zarezávajú medzi skaly a úzkym priechodom sa ide po železných mostíkoch. Pekne to tam hučí, ani rozprávať sa nedá, keď je s kým.

dolne
dolne 

Po chvíli sa však kaňon rozšíri a je tu odbočka do Nových dier.

rozcestie
rozcestie 

Väčšina ľudí je na rozpakoch, kade je lepšie ísť a pokračujú rovno Dolnými dierami. Ja som však vymyslel taký kompromis, že idem len k veľkému vodopádu s dlhým rebríkom a potom sa vrátim a odbočím do Nových dier, ktoré sú zaujímavejšie a ozaj doslovne pripomínajú diery.

v14
v14 
v13
v13 

Odtiaľto sa vraciam na rázcestie.

R3
R3 

To už sú Nové diery.

krivy
krivy 
zakruta
zakruta 
r1
r1 
skulina
skulina 

Kaňon nie je dlhý, na konci sa odbočí prudko hore do lesa, kde ho za chvíľu uvidíme zhora. Sú tu potom ešte dve vyhliadky, odkiaľ sa dá porozhliadnuť aj trochu ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
borovice
borovice 
vyhlad
vyhlad 

Treba sa však pozerať aj pod nohy, lebo na mokrom chodníku si ľahko zopakujeme gramatiku:

1.pád, kto čo – Ja

2.pád z koho z čoho – z koreňa.

korene
korene 

Po necelej polhodinke chôdze lesom sa zrazu pred nami objavia Poludňové skaly.

poludnove
poludnove 

Tam ale nejdem, ani sa tam už roky nechodí, neviem prečo chodník zavreli a basta. Mohol by byť aspoň jeden deň v roku otvorený, ako prezidentský palác. Vyhrabal som jednu starú fotku, keď chodník ešte fungoval ale to je už viac ako 30 rokov.

cb
cb 

Ale poďme do reality. Nachádzame sa na veľkej križovatke zvanej Podžiar. Preto nachádzame, lebo už sa tu ku mne zo Štefanovej pridávajú dvaja českí turisti. Pripája sa tu aj chodník z Dolných dier, z ktorého som odbočil. Kúsok cez potok je bufet a ani by som tam nešiel, lebo je určite zatvorený ale sú tam krásne lipy, čo stoja za odfotenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
bufet
bufet 

Nebudem sa dlho zdržiavať, lebo ma čakajú ešte tie hlavné a to Horné diery.

v11
v11 
V10
V10 
listy
listy 
kluky
kluky 
kramla
kramla 

Pribudli tu aj nové prvky, známe z ferraty.

V9
V9 
ferata
ferata 

Je tu naozaj čo fotiť a preto som sa tu aj vybral sám, lebo keď idem s nejakou skupinkou, tak mi ujdú a nemám čas na poriadnu fotku. Zaujímavé je napríklad fotiť vodopády dlhým časom okolo jednej sekundy a tým rozmazaná voda vytvorí zvláštny závoj. Treba k tomu samozrejme statív a šedý filter, lebo bežne pri maximálnej clone sa priblížime niekde k času jednej desatiny sekundy.

v8
v8 
v7
v7 
roklina
roklina 
orlicek
orlicek 

Na skale som dosiahol zoomom dosť vzácny orlíček.

v5
v5 
v4
v4 
v3
v3 
v2
v2 
v1
v1 
rebrik
rebrik 

Rebríkov je tu dosť, mohli by tu trénovať aj hasiči. Ten kto radšej chodí po pevnej zemi, môže rokliny obísť po zelenej značke, prípadne sa dá takto pri ceste naspäť vyhnúť davom ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
tabule
tabule 
strom
strom 

Na záver nás čaká ešte Tesná rizňa, čo je už len taký dodatok ku všetkým prejdeným Dieram.

rizna
rizna 
mesacnica
mesacnica 

Mesačnica trváca – tento kvet obyčajne rastie v blízkosti vodopádov, videl som ho na Šútovskom, či Brankovom.

kortuza
kortuza 

No a samozrejme nesmie chýbať moja obľúbená – Kortúza Mattholiho.

O chvíľu sa nachádzam pri prameni, kde je posledná možnosť nabrať si vodu. Zrazu všetok hukot stíchne, ako keď vypnú prúd na diskotéke a iba sem-tam počuť vtáčí spev.

studna
studna 
ticho
ticho 

Napravo sa vynára Veľký Rozsutec a naľavo zase Malý.

vyhlad
vyhlad 
vlavo
vlavo 
maly detail
maly detail 

Zo sedla Medzirozsutce už vidno aj Choč. Smerujem na Malý a to z troch dôvodov. Veľký je zatvorený (už je ako bufet), videteľnosť je aj tak zlá a toho lezenia už mám dosť. Musím sa poponáhľať lebo tie bodky na fotke to sú veľmi otravné muchy. Asi sedia na prípadných odpadkoch, čo tu zanechajú turisti. Tých je na tomto mieste vždy dosť, pred chvíľou tu dorazilo zo 30 poliakov.

bodky
bodky 
choc
choc 
maly
maly 

Zaujímavé je, že na taký zdanlivo veľký - Malý Rozsutec s prevýšením 143m sa dá vyjsť za 15 min. Len treba zdolať ani nie tak reťaze ale vyhladené klzké skaly, ktoré akoby niekto namazal maslom. Keby som nevedel, že to je vápenec tak si myslím, že je to mastenec.

retaze
retaze 
diera
diera 

Treba si dať pozor aj na túto dieru.

vrchol
vrchol 

Vrchol Malého Rozsutca.

dolina
dolina 

Pohľad do doliny Terchovej.

terchova
terchova 

Terchová a Zázrivá.

58zazriva
58zazriva 
velky
velky 

Oproti Veľký Rozsutec.

ja
ja 

Na pravé poludnie stojím na vrchole a okrem obeda rozmýšľam, kade ďalej. Buď sa šuchnúť dolu strminou do Terchovej – Podrozsutca alebo sa vrátiť do sedla.

kopce
kopce 
iskernik
iskernik 
horec
horec 

Ešte odfotím nejaký iskerník a horec a nakoniec sa rozhodujem pre traverz k bývalej chate pod Rozsutcom. Vždy ma tam akosi ťahá, aj keď tam už nie je. Čo nevypálili nemci, vypálili sme si sami. No nevadí, aj tak by bola zavretá.

chata
chata 

Toto som fotil v roku 1977 ruským aparátom Zenit.

59skala
59skala 

Nakoniec som ešte dvakrát zablúdil, pri tejto skale a potom som si splietol značku do Zázrivej.

61cesta
61cesta 
60cesnak
60cesnak 

Neodolal som vôni medvedieho cesnaku a zopár lístkov si schovávam do vrecka. Potom ma však napadlo, či za tou vôňou nepôjde aj medveď. Preto rýchlo behom do doliny.

biela
biela 

Tu niekde som opustil zblúdenú žltú značku a dolu v Bielej stíham na chlp autobus.

Milan Removčík

Milan Removčík

Bloger 
  • Počet článkov:  170
  •  | 
  • Páči sa:  264x

Amatérsky fotograf Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu