reklama

Pštrosy na Donovaloch.

Turisti prechádzajúci Nízkymi Tatrami väčšinou začínajú na Čertovici a končia na Donovaloch. My sme to v druhú augustovú nedeľu zobrali opačne a na Donovaloch bol náš štart.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Z kubínskeho klubu sa nás zišlo dvanásť a ja som bol trinásty. Už od rána bolo teplo a konečne sme si užili riadneho leta. Cesta nám bola známa, lebo sme to šli nedávno, no opačným smerom, takže stačilo si film v pamäti premietať odzadu. Na Donovaloch je kopu cestičiek, cyklistických, lyžiarskych a peších. Nás zaujímala len červeno značkovaná. Videli sme však zatúlanú ovcu, aj autobus z Prešova. To preto, že nemajú značku žiadnu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po chvíli sa nám otvoril výhľad na Veľkú Fatru, od Majerovej skaly po Krížnu. Potom zase pre zmenu môžeme obdivovať ľudovú architektúru v osade Polianka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Následne sa už pustíme do lesa, do prírodnej rezervácie Štrosy. Mal som však zarosené okuliare, tak sa mi zdalo, že tam bolo napísané pštrosy. No žiadne nebolo navôkol vidno. Aj keď sa to zdá divné, u nás v Leštinách som ich minule videl. Až doma som vyčítal z tabule, že ide o kamenné sutiny a nesúvislý les. Ten je však už na Slovensku všade, no nejde o prirodzený výskyt.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Takto som si to predstavoval.

Obrázok blogu

Ak ideme správnou cestou, dôjdeme na lúku s útulňou. V nej som nikdy nebol, lebo noc ma ešte na Donovaloch nezastihla. 

Obrázok blogu

Odtiaľto nás delí na hrebeň už len krátka, strmá, kamenná cesta. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Neviem prečo sa prvý vrchol volá Kečka, v nárečí sa tak zvykne hovoriť hlave. Napríklad, slnko mi pečie na kečku. Čo bola v ten deň aj pravda. No odtiaľto je už ozaj výhľad, ako keby som stál niekomu na hlave. Na horizonte dominuje Veľká Fatra a smerom na juh vidno až do Bystrice. Treba sa však dívať aj pod nohy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Fialka Sudetská.

Obrázok blogu

Krížna.

Obrázok blogu

Hrebeň Ostredka.

Obrázok blogu

Čierny kameň.

Obrázok blogu

Ostredok.

Obrázok blogu

Suchý.

Obrázok blogu

Banská Bystrica.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zvolen a Nová hoľa.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pred nami sú Chochule a Prašivá.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Najväčšie stúpanie nás čaká na Kozí chrbát. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Donovaly.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Malý Zvolen a v pozadí Rakytov. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Stračia nôžka. 

Obrázok blogu

Cestou na Kozí chrbát zašlo slnko za mrak a tak sa nám lepšie išlo. Na vrchole som našiel nejaký čínsky klobúk, no potom som zostil, že je to strieška zo smerovníka. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Choč bol veľmi ďaleko a bolo ho zle vidno, tak som zavolal domov, či aj tak zle počuť. 

Obrázok blogu

Prašivá.

Obrázok blogu

Tráva.

Obrázok blogu

Starček vajcovitolistý. 

Obrázok blogu

Keď som išiel dolu strmým zrázom začal ma na nohe tlačiť malíček a bál som sa že budem mať otlak. Niekde som však čítal, že si treba vtedy vymeniť ponožky. A tak som prehodil ľavú na pravú a opačne a ono to fakt pomohlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Náprstník.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po necelej 3 a pol hodine prichádzame do sedla a je tu aj odpočívadlo, kde sa dá aj zdriemnuť. Udivovalo ma, ako všetko dokážu ľudia dočarbať. Asi nevedia písať blogy. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po dlhšom odpočinku ideme už len nadol do Korytnice. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj tu majú stromy pekne poukladané a netreba ich hľadať po lese. Kúsok od sedla je veľký prameň, ktorý by napojil aj celý regiment. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na počesť tejto udalosti asi teraz skáču paraglajdisti z Novej hole. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vrbicu nezbierame, ale radšej zobneme nejakú čučoriedku. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Okolo nás často prefrčia bicyklisti, ale rýchlo idú len nadol a to s veľkým hrmotom a my odskakujeme nabok ako srnky. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V dolnej časti zídeme do javorového lesa, v ktorom je veľmi príjemne, no mne až tak nie, pretože som zistil, že mám alergiu na javor. Prvýkrát som na to prišiel na vianočnom koncerte filharmónie, v ktorej hrali väčšinou na husliach a mne sa začalo kýchať. Potom na jar, práve v tomto lese mi začalo tiecť z nosa. Našťastie v lete to nie je také zlé. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na lúke sa stočíme doprava a čochvíľa sme v Korytnických kúpeľoch. Pred nami je stále Nová hoľa. 

Obrázok blogu

V kúpeľoch je viacero prameňov železitej vody, dúfam, že niekoho nenapadne nosiť ju do zberu. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keď som nazrel dnu cez okno, zdalo sa, že tu začalo veľké upratovanie. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

No divné bolo, že ani strechu dávno nenatreli. 

Obrázok blogu

Tuším, aj záhradník dal výpoveď. 

Obrázok blogu

Fasádu tiež už dávno neomietli. 

Obrázok blogu

 V týchto končinách je fakt ťažké, nájsť upratovačku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Jedine tu je akotak poriadok. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Podozrivé je, že na oknách nie sú záclony. Možno kvôli prašnosti. 

Obrázok blogu

Úplne voľné ubytovacie kapacity, zrejme to má na svedomí koronavírus. 

Obrázok blogu

No keď som našiel zabitého aj psa, vedel som, že niečo nie je v poriadku. 

Obrázok blogu

Voda však v gejzíre tiekla. 

Obrázok blogu

Kostol bol však neporušený, ešte aj obrus na svojom mieste. Ale čo tá šesťcípa hviezda? 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ani pri kríži sa nikto nemodlí. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ani pri šálke sa nikto nefotí. 

Obrázok blogu

Už mi je to jasné. Všetci sú tu na pive. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nuž čo. Kúpele sme pozreli, vodu a pivo vypili, treba nám utekať domov, lebo ktovie čo to s nami urobí. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Konopnica úhľadná. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj hotel na križovatke prázdny a ani vlak nechodí. Vraj už 46 rokov nešiel. Nie sú dotácie. Tak počkáme na autobus. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ale špak v popolníku ešte dymí.

O kúpeľoch v Korytnici, ako to bolo, si môžete prečítať napr. tu:

https://myliptov.sme.sk/c/20829930/kupele-v-korytnici-pred-storocim.html?ref=av-left

Obrázok blogu

Rušeň sa nakoniec našiel v Ružomberku.

Milan Removčík

Milan Removčík

Bloger 
  • Počet článkov:  170
  •  | 
  • Páči sa:  263x

Amatérsky fotograf Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu